Kas ir IT infrastruktūra un serviss?
IT infrastruktūra ir tādu līdzekļu - iekārtu, programmu un procedūru - kopums, kas uzņēmējdarbību dara iespējamu (it īpaši gadījumos, kad IT risinājumi ir uzņēmējdarbības pamatprocesā - piemēram, e-komercijas/ internetveikala gadījumos) VAI palīdz, atbalsta vai/un aizsargā jau esošu uzņēmējdarbību vai kādas tā daļas (kā finansu un tirdzniecības dokumentu pārvaldes sistēmas, noliktavas uzskaites sistēmas ar visu saistīto aparatūru), nodrošinot uzņēmējdarbības atbalsta procesos. Tas ir:
- gan pati iekārta, tās operētājsistēma, pārvaldes, aizsardzības programmatūra,
- gan savienojošie tīkli un visa iepriekš minētā aizsardzības, rezerves iekārtas ar savu programmatūru.
IT infrastruktūras jēdzienā parasti
neieskaita dzīvas būtnes - IT servisu lietotājus, to izstrādātājus un uzraudzītājus, ja vien tie nav roboti.
Lielai daļai uzņēmējiem vajadzīgo funkciju var veikt viena un tā pati infrastruktūra, bet eksistē risinājumi un vajadzības, kad infrastruktūras ir būtiski atšķirīgas vai nodalītas - piemēram:
- analogā video novēršanas sistēmas vai IP telefonijas iekārtas var nebūt tieši saistītas ar uzņēmumā lietotajiem datoriem,
- vai arī kādas rūpnīcas datorizēta ražošanas līnija visticamāk būs strikti atdalīta no šī uzņēmuma ofisa datortīkla un interneta.
Mūsdienās arvien būtiskāku lomu ieņem IT infrastruktūras virtualizācijas princips, kad ļauj nodrošināt vairāk IT servisu uz vienas un tās pašas fiziskas aparatūras, kā arī rada iespējamu organizēt augstāku atteices drošību. Izklausās izdevīgi? Apstiprinām: izdevīgi!
IT atbalsts jeb IT serviss ir tāds dzīva darba spēka un nedzīvas dabas līdzekļu kopums, kas ar savu kompetenci, procedūru vai darbu:
- veic jaunas IT infrastruktūras plānošanu, radīšanu un sekojošu uzbūvētās (vai jau esošas) IT infrastruktūras uzraudzību, monitoringu,
- veic uzņēmumā lietotās IT infrastruktūras attīstības plānošanu un to realizāciju, lai sasniegtu vadības noteiktos un uzstādītos mērķus.
"Dārgs IT pakalpojums" ir tādas darbības ar IT infrastruktūru, kad tā tiek nepareizi apkalpota vai arī netiek atbilstoši uzraudzīta.