#8-3. Kāpēc pēc sarunas pa telefonu, jums internetā sāk parādīties reklāmas par lietām, kuras jūs pārrunājāt telefonsarunas laikā?
Vai pazīstama situācija?
Jūs kaut kad esat saņēmuši vai veikuši zvanu, kura laikā jūs pieminējāt vai dzirdējāt kāda brenda matrača, alkohola vai picas nosaukumu. Pēc sarunas jūs pamanāt, ka konteksta reklāmās jūsu telefona un pat datora interneta pārlūkos sāk piedāvāt lietu, ko jūs neesat ne meklējuši internetā, nedz apmeklējuši mājaslapas, bet par to esat vienkārši runājuši. Droši vien iestājas Šoks, Spiegi, OK Gūgls ārprāts – kā tā – jūs noklausās picērija vai matraču ražotājs??!! :)
Nē, viss izrādās ir nedaudz vienkāršāk.
Vairums viedtelefonu lietotāju lieto lielu skaitu dažādu aplikāciju, kuru
instalāciju laikā, lietotājs, reti kad izlasot, vienkārši akceptējis visu un
jebko, ko vien aplikācija ir izdomājusi paprasīt. Jāatzīst, ka lielais vairums
aplikāciju nemaz neļaujas uzlikties, kamēr neesat atļāvuši piekļuvi mikrofonam,
kamerai, zvaniem utt. Pareizi? Pareizi.
Lūk, aplikācija, kurai ir (jūsu dotā) piekļuve mikrofonam, pilnīgi nekas nevar
ierobežot klausīties/veikt ierakstu JEBKURĀ tai vajadzīgajā laikā – esot uz
galda, pie auss vai somā. Protams, ka absolūtā vairumā gadījumu otrā pusē nesēž
*-dienesta virsnieks to visu klausoties un ziņojot, kur pienākas. Tik daudz
tiem dienestiem nav to virsnieku, pat tad, ja tiešām būtu vēlēšanās realizēt
absolūto noklausīšanos. Viss notiek smalkāk - telefonā darbojas programma, kurai
ir uzdots analizēt visas skaņas, kas rodas jūsu telefona apkārtnē, mēģinot
izdalīt kādu pazīstamu vārdu. Atpazīstot šādus vārdus, kolekcionējot to konstatēšanas
biežumu, tiek veidots šādu vārdu reitings, kas piemīt jūsu telefona - ne
obligāti un vienmēr tikai jūsu personīgi – bet, kas piemīt tai videi, kur
atrodas/dzird/redz jūsu telefons.
Pie nākamās aplikācijas saziņas ar saviem serveriem, tā nodod šīs ziņas,
lai tās tālāk citas automātiskās sistēmas pielietotu konteksta reklāmas
salāgošanai ar jūsu interesēm vai vidi, kurā atrodaties.
Protams, tas viss ir pietiekami sarežģīti, bet tas tā JAU strādā. Ar mūsu
piekrišanu, ar mūsu apmaksātu tehniku, caur mūsu apmaksātu internetu, ar mūsu iemīļoto
interneta pakalpojumu rīkiem (jo īpaši šeit grēko facebook, instagram
aplikācijas uc lielie vārdi). Bet tas viss protams ir mazs nieciņš, pret to kopējo
informācijas daudzumu, ko lielākais vairums telefonu un datoru lietotāju tāpat
paši atdod šīm kompānijām.